Back to Top

Resepi Siew Pak Choy



Naik muak plak kan aku tengok pak choy tu kalau tak tumis ngan taucu, masak bening. Kalau tak masak bening, tumis ngan taucu. Then i wanna something new and fresh ok. Tiba-tiba aku tu teringatkan masa first time aku makan siew pak choy kat the chicken rice shop. Perghh..tak sedap. Lepas dari tu memang aku avoid la sayur tu. Bila dah kawen ni, idea pun dah abes tak tau nak masak apa, maka aku pun start google resepi siew pak choy..

Senang gila nak wat. Bila dah siap dan makan panas-panas..perghhh!!! Terer nya aku masak. Haha..riak. Kang ada yang bertanda dahi ni kang. Haha..siew pak choy yang aku masak tu sangatla crunchy dan fresh. Memang itu yang aku nak. Suami pun suka. Miahaha..Meh aku kongsi resepi dia..

Bahan-bahan:

3-4 pokok pak choy
3 ulas bawang putih
3 sudu sos tiram
Air secukupnya
Gula
Minyak untuk menumis

Cara-cara:

  1. Panaskan air dalam periuk
  2. Titiskan beberapa titis minyak masak. Kalau letak minyak ni sayur stay hijau dan nampak fresh.
  3. Bila air dah mendidih, celur pak choy sekejap. Tak yah lama-lama. Nanti hilang crunchy dia
  4. Angkat dan siram dengan air paip nak bagi stop proses penceluran
  5. Toskan dan susun cantik-cantik atas pinggan
  6. Panaskan sedikit minyak dalam kuali
  7. Tumis bawang putih hingga naik bau
  8. Masukkan sos tiram dan kacau hingga naik bau
  9. Masukkan sedikit gula
  10. Masukkan air dan masak hingga agak pekat
  11. Tuang sos ke atas pak choy
Dah siap! Selamat mencuba!



No comments:

Post a Comment

 

Copyright© Diari Rara. Denim Template By CikkMiraDotCom . All right serve.