Back to Top

Apa Yang Surirumah Buat Kat Rumah

"Ateh buek apo kek umah? Duduk yola?"

Macam tu soalan alang aku tuju kat ateh aku masa aku tengah cuci pinggan. Terus berhenti cuci bila aku dengar soalan tu dan tengok muka ateh terpinga-pinga bila dapat soalan jenis macam tu. Buat apa bila duduk kat rumah sorang-sorang?

Kepala aku terus tangkap "Aku yang duduk berdua dengan suami ni pun tengah hari baru dapat rehat, ini kan pulak ateh aku yang ada dua orang anak yang dah bersekolah. Aku rasa ramai suami memang dah lama mengidam sangat nak tanya isteri diorang buat apa duduk kat rumah. Layan facebook aje ke macam mana. Tapi nak elak isteri merajuk bimbang dituduh suami dah penat nak bela isteri yang disangka duduk senang lenang aje kat rumah, maka bertanyakan soalan jenis macam tu kat adik perempuan yang berjawatan housewife nampaknya jalan paling selamat. Tapi isteri alang aku tu bukannya housewife pun.

Lalu ateh aku pun cerita la rutin harian dia secara terperinci daripada pagi bawak ke malam. Pagi-pagi buat sarapan kemudian hantar anak pergi tadika. Balik rumah terus mengemas, cuci baju kemudian masak. Tengah ari amek anak dari tadika. Siapkan makan tengah hari untuk anak yang balik sekolah darjah satu dan suami yang balik rumah makan tengah hari. Petang kadang rehat, kadang ada kerja lain pulak nak kena buat. Kadang ada kerja extra contoh mop lantai dua hari sekali atau cuci toilet seminggu tiga kali. Belum lagi kadang cuci kipas siling sebulan sekali. Cuci tingkap setahun dua kali?

Aku pun menyampuk jugak sebab aku pun housewife. "Alang ingat housewife duduk rumah tengok tv jo ko?" Macam tu pulak aku tuju soalan jenis tak puas hati kat alang aku. Haha. Muka alang aku kelihatan berpuas hati dengan penjelasan ateh aku. Mungkin isteri dia bekerja jadi dia nak tau sangat apa tugas seorang surirumah. Agak-agak kalau duduk rumah boleh mendatangkan pendapatan, mungkin dia nak suruh isteri dia berhenti kerja jaga anak kat rumah je. Mungkin la.

Rutin ateh aku memang normal. Rutin aku yang abnormal. Kadang suami bagi cuti tak payah buat sarapan pagi. Kadang tengah hari cuti masak tengah hari. Tapi yang sebenarnya rutin aku bergantung kepada cuaca. Kalau hujan nanti aku bagi alasan sejok takut nak pijak lantai rumah. Haha. Kami masih hidup macam orang bujang. Aku bereskan jugak rumah tapi aku ada banyak masa lagi nak baca buku. Masih lapang la orang kata sementara tak ada anak ni. Pendek kata rutin aku setiap hari tak sama. Tapi masih..rumah masih perlu dibereskan. Don't take for granted sebab suami kat luar jumpa ramai perempuan. Kita kat rumah jangan selekeh-selekeh rumah sepah-sepah. Silap hari bulan kunyah novel tu balik sebab makan hati. Leka sangat dengan buku kan. Haha.

Tapi aku rasa semua housewife pun sama walaupun rutin lain-lain. Pendek kata dia masih bereskan rumah. Kalau betul la surirumah ni duduk aje kat rumah, tunggang langgang la rumah dapur tak berasap la jawabnya. Bagi suami yang dapat isteri yang extra rajin tu, jangan korang pulak yang jadi pemalas. Letak barang sepah-sepah, lempar baju sana sini, kesian la isteri nanti penat nak kemas. Korang pun balik kerja mesti nak tengok rumah bersih dan kemas jadi tolonglah bagi kerjasama sebab bila isteri sorang je nak pastikan rumah kemas dan bersih tapi suami tak ambil berat, tu yang kadang-kadang setiap bulan ada sesi membebel sebab isteri dah penat. Gitchew.

No comments:

Post a Comment

 

Copyright© Diari Rara. Denim Template By CikkMiraDotCom . All right serve.