Back to Top

Marriage

Dulu memang aku suka menulis dalam buku tentang benda yang aku tak mampu nak luahkan kat orang lain sebab mungkin benda yang aku luahkan tu akan menanjatkan orang tersebut atau mungkin aku akan sakit hati kalau dapat respon yang tak seperti yang diharapkan.

Contoh paling dekat suami. Ri tu aku luah kat dia betapa aku sedih tak nak mengaku yang aku ada kawan baik sebab seumur hidup, aku tak pernah nak mengaku yang aku ada kawan baik sebab aku rasa bila ada kawan baik tu adalah satu komitmen. Tapi bila aku tengok gambar kawan aku jadi pengapit aku masa kawen dulu, aku sedih dan rasa tak boleh nak tengok gambar tu lagi. Kumat kawan baik aku dan aku menyesal yang aku tak pernah mengaku dia kawan baik aku.

Aku luahkan betapa aku selesa bila dengan kumat. Semua benda tak pernah nak plan tapi kami akan end up bersama jugak akhirnya. Aku rindu kumat sampai menitis air mata. Aku rasa aku tak kan dapat kawan macam tu lagi dah dalam dunia. Begitulah aku angkat kawan baik aku yang dipanggil kumat tu. Cerita sikit-sikit je la dalam ni yang lain aku simpan dalam hati. Hehe.. Bila aku luah macam tu kat suami, jap lagi dalam sepuluh minit lepas aku luahkan perasaan, dia pulak tetiba nak buat cerita yang dia pun ada kawan baik yang sebenarnya tak ada pun. Dia bole jadi lawak bergurau macam tu kalau kena dengan masa dia.

Sepanjang-panjang aku tulis tadi tu intro semata je kenapa aku lebih suka tulis apa yang aku rasa dari luahkan kat orang. Huhu. Sekarang aku cuma nak tulis apa yang terlintas kat kepala aku pasal "perkahwinan adalah satu perjudian; kahwin tak jamin kebahagiaan". Aku jumpa ayat tu lepas tengok filem terbaru Fazura.

Mungkin itu apa yang orang belum kahwin fikir pasal kawen. Memperjudikan nasib dengan berkahwin dan berkongsi hidup dengan seorang lelaki. Kahwin bukan memperjudikan nasib. Bukan. Dah kawen kita sendiri yang tentukan perkahwinan macam mana yang kita nak. Bahagia bukan satu jaminan, bahagia tu harus dicari atau dibuat atas usaha sendiri.

Kalau asyik nak harapkan nasib aje nak harap orang lain bahagiakan kita, itu silap. Nak bahagia kena sama-sama kreatif. Jangan kejung. Masa belum kawen dengan suami, dia sangatlah serius tak pernah nak melawak ke apa sedangkan ciri-ciri suami yang aku nak masa tu mestilah seorang yang pandai buat lawak. Lepas kawen pun mula-mula suami tak pandai bergurau sangat. Aku yang mulakan dulu.

Sekarang situasinya unbelievable. Hari-hari ketawa sampai aku rasa rumah ustazah kat bawah yang ada anak tu pun tak bising macam rumah aku. Ada je yang suami guraukan bila dia balik kerja. Aku tau dia penat balik dari kerja tapi dia masih spend masa kejap ngan aku gurau-gurau dulu sebelum lelap mata kejap. Gurau macam budak-budak. Yup. Macam budak-budak. Buat je kalau tu boleh bahagiakan pasangan masing-masing.

Aku tackle suami dengan perangai mengada-ngada dan budak-budak aku sampai suami pun terikut-ikut. Huhu.. Seronok. Serius seronok. Tapi aku sedar tak bole tiap masa nak merengek aje sebab ada masa yang aku perlu bersikap matang jugak. Dan.. Gaduh itu perlu jugak sebab kadang-kadang bila kami bergaduh, dia macam something yang sebenarnya nak settle down sikit perangai budak-budak aku. Dan waktu gaduh la masa yang kita akan luahkan apa yang kita tak puas hati pasal pasangan sebab masa tengah elok kita mungkin kadang-kadang makan hati tak nak luahkan sebab nak jaga hati suami. Gaduh dan perbaiki dan hubungan jadi lebih selesa dan bererti.

Bukanlah maksud digalakkan bergaduh. Kalau boleh elakkan lah dalam situasi tertentu sebab bila aku fikir balik, dah kawen ni bukanlah masanya nak marah-marah tunjuk queen control semua. Aku pun baru tersedar perkara tu tapi tak jumpa lagi jalan selesai macam mana nak sampaikan perasaan tak puas hati tu dalam erti kata yang paling baik dan sopan sebab fitrah perempuan memang kuat membebel.

Tapi fikirlah balik takkan sampai ke tua ko nak marah-marah jugak semua benda ada je yang tak kena. Belajarlah tahan marah sebab bukan itu pun yang kita nak capai dalam rumahtangga. Nak bagi puas hati kita je. Bukan. Bagi aku kawen ni tempat untuk kita belajar sabar dan dapatkan pahala serta cari jalan pulang jumpa Tuhan. Masing-masing buat silap termasuklah aku. 

Kami masih berdua dan belum dikurniakan anak lagi. Masih banyak benda yang perlu belajar tapi aku rasa apa-apa pun kita kena set dulu basic dalam satu-satu benda. Bila dah kawen jangan nak marah-marah aje. Kena set matlamat kawen. Bila ada anak pun, kena set basic jugak. Jangan harap nak ada anak yang pandai dan comel-comel aje. Bagi aku, kalau kami dikurniakan anak nanti, cukuplah anak kami tu berakhlak dan cukup ilmu agama. Kalau dia pandai dalam pelajaran itu bonus pada kami. Tak perlu anak pandai-pandai genius gila bila dah besar dan jadi terkenal tapi tak pandai nak jaga aurat. Contoh aje yang aku bagi tu. Hehe.

Berat tak isu aku kali ni?

No comments:

Post a Comment

 

Copyright© Diari Rara. Denim Template By CikkMiraDotCom . All right serve.